March 25, 2008

Wajah eksekutif hodoh lepas rawatan

Oleh TAN MING WAI
utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 24 Mac – Seorang eksekutif pemasaran bank wanita tidak menyangka impiannya untuk mempunyai rupa paras yang menawan melalui rawatan kecantikan bertukar menjadi mimpi ngeri yang menghantuinya seumur hidup.

Mangsa, Chey Pik Yock, 25, kini hanya mampu mengenangkan nasib malangnya kerana memiliki wajah hodoh yang dipenuhi parut dan jerawat besar ekoran rawatan itu.

Segala-galanya berpunca daripada keinginan untuk menghilangkan jerawat yang tumbuh pada muka yang mendorong mangsa mendapatkan rawatan di sebuah pusat kecantikan di Kota Damansara dekat sini pada 23 November 2007.

Menurut Pik Yock, selepas menemui pakar pusat kecantikan tersebut, beliau dinasihati supaya menjalani rawatan sebanyak lapan kali dengan tawaran kos RM1,499.

“Saya setuju ambil pakej rawatan itu kerana yakin jerawat pada muka saya mampu dipulihkan. Saya tambah tertarik kerana bayaran untuk pakej rawatan itu boleh dibuat dua kali,” katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA di sini hari ini.

Bagaimanapun, selepas menjalani rawatan pertama, Pik Yock mendapati pipi dan dahinya bengkak termasuk mengalami kesan terbakar pada seluruh muka.

“Pakar yang merawat saya mendakwa ia adalah simptom biasa. Dia juga beritahu, saya perlu sabar,” jelasnya.

Menurut Pik Yock, pusat kecantikan berkenaan turut memujuk beliau supaya meneruskan rawatan dengan menyarankannya membeli beberapa produk untuk menyembuhkan semula keadaan mukanya.

Beliau termakan pujukan itu dan membeli beberapa produk berharga RM360. Namun, keadaan tidak berubah.

Pada Januari lalu, Pik Yock meneruskan rawatan muka sebanyak dua kali tetapi rupanya menjadi semakin serius.

“Menjelang Februari, perasaan bimbang mendorong saya berjumpa dengan doktor. Laporan perubatan doktor itu mengesahkan muka saya dijangkiti ‘alergi akut’.

“Saya kemudian membuat aduan kepada pusat kecantikan itu dan meminta mereka pulangkan bayaran termasuk membayar ganti rugi, namun permintaan itu tidak diendahkan,” katanya yang tidak percaya lagi kepada rawatan kecantikan dan mengalami fobia untuk menggunakan sebarang produk kecantikan.

March 23, 2008

Bila Melayu Biadab

("kami nak idris binatang" maksud ayat tersebut. note: antara kain rentang yang dipasang)

"Kami sokong Idris" begitulah bunyinya tulisan yang tertulis pada kain rentang penyokong2 bekas menteri besar Terengganu Idris Jusoh sebagai tanda protes atas penerimaan watikah pengisytiharan pelantikan kepada Dato' Ahmad Said yang dilantik sebagai Menteri besar Terengganu yg baru, yang baru saja keluar berita Tv3 1.30pm tadi. Walau bagaimana pun, x dpt aku paste kn gambar tersebut memandangkn ia hanya di tv. Pun begitu majlis angkat sumpah belum di tentukan lagi tarikhnya. Selain di protes oleh rakyat yang menyokongnya, majlis tersebut turut diboikot oleh 22 ADUN Terengganu yang lain. (Semua tu orang2 Idris lar kan?!) yang mana setiausaha UMNO Terengganu jugak dah maklumkn perlantikkan tersebut tidak sah memandangkan Ahmad Said telah dilucutkan dari UMNO. Tapi itu adalah masalah dorang, yang mana aku tak peduli apa pun kemelut yang berlaku dalam BN.

Bukan itu yg aku nak komen. Tapi yg aku nak utarakan dlm blog aku disini ialah..betapa biadab dan kurang ajarnya bangsa Melayu ku sendiri. Kenapa aku cakap Melayu biadab? Tepuk dada tanyalah diri sendiri.

Bila Lim Kit Siang cuba menentang keputusan Sultan Perak yang mahu memilih wakil PAS Ir Mohd Nizar sebagai MB perak yang baru dan tidak memilih wakil DAP atau PKR yg menjadi pilihan DAP, Melayu BN pantas menjerit marah dengan sikap Lim Kit Siang yang dikatakan sebagai biadab itu. Ingat lagi ketika itu, bukan main melenting lagi si Lim Kit Siang org kuat DAP ini bilamana pihak istana memilih wakil PAS. Aku pun geram dan marah dengan sikap kurang ajar pakcik tu. Tapi kemelut akhirnya berjaya diselesaikan bilamana mereka akhirnya akur dgn pilihan sultan. Lagipun apa kurangnya Ir Mohd Nizar? Dia sememangnya layak dan berkaliber. Malah boleh berbahasa Tamil dan Cina. Selain memang mempunyai latar belakang akademik dan agama yang bagus.

Setidak-tidaknya Perak dilanda kemelut kerana tiga parti, tiga matlamat, yang perlu bersatu menjadi SATU dibawah kerajaan campuran. Memang agak sukar dan tidak mudah untuk memilih pemimpin yang terbaik. Apalagi dari tiga pimpinan parti yang berlainan corak pimpinan walaupun matlamatnya sama utk kebaikkan rakyat. Namun akhirnya kemelut berakhir tanpa mengambil masa yang panjang. Lim Kit Siang juga akhirnya meminta maaf kepada baginda sultan.

Tapi....Bagaimana pula dengan Perlis dan Terengganu yang berjaya dikuasai BN? Bukankah hanya satu parti? Kenapa masih ada perebutan dan tidak puas hati? Kononnya mereka tak habis2 melaungkan bangsa, bercakap tentang kaum tapi mereka sendiri bergaduh dengan bangsa sendiri kerana berebutkan kuasa? Yealah..sapa yang tak nak jadi MB? Apa lagi kalau jenis mata duitan dan gilakan kuasa semata-mata. Jadi pemimpin bukanlah mudah...besar tanggungjawabnya. Hanya orang yang faham akan tanggungjawab & amanat yang Allah swt berikan saja yang takut untuk bergelar pemimpin tanpa ilmu agama yang kukuh.

Yang mengecewakan ialah, Melayu sendiri tidak tahu menghormati sultan. Jika tidak, kenapa Shahidan mengaum bila tidak terpilih sebagai MB? dan sekarang Idris Jusoh pula mengaum dan buat hal? Kemelut Perlis akhirnya berakhir, Shahidan terpaksa pasrah bila tidak dapat mengekalkan jawatan sebagai MB Perlis. Penyokong-penyokong Idris diTerengganu pula tak henti2 menyalak marah bila pihak Istana tidak memilih Idris yang kononnya pilihan rakyat! (entah sapa yang pilih aku pun tak tau, yang pastinya tentulah mereka2 yang ada kepentingan peribadi ataupun orang-orang yg bodoh tak reti nak guna akal yang Allah SWT bagi untuk memilih pemimpin yang betul.)

Kesimpulannya sekarang, ramai Melayu BN yang biadab dan kurang ajar. Tak tahu nak menghormati sultan dan pihak istana. Bila Lim Kit Siang biadab, bukan main lagi penyokong-penyokong Melayu BN bangun tunjuk perasaan tanda protes sikap biadab tersebut. Kenapa bila Shahidan, Idris Jusoh, dan penyokong-penyokong Idris sendiri biadab dan kurang ajar terhadap sultan dan pihak istana tak ada pula orang-orang BN bangun menunjuk perasaan sebagai tanda protes? Mungkin kerana yang biadab adalah org mereka sendiri, jadi tak perlulah mereka menyalak protes. Tapi kalau orang PAS, PKR atau DAP yang menentang sultan, alamatnya seantaro dunia lah mereka menyalak, melalak dan menjerit marah...!

Itulah bangsa Melayuku yang dilaung-laungkan agar bersatu. Aku lebih rela bersatu dengan bukan Melayu yang elok akhlaknya dari bersatu dengan Melayu yang buruk akhlaknya.

March 20, 2008

Lesson: My Fobidden Love


"Do you believe in love at first sight?" asks Linda. Wearing a sexy V neck top over hot pink capris, she looks more than 30, but reveals she's the mother of two children, age nine and 10. "I'm 33," she says, with a hint of pride.

Married to an older man for more than 10 years, linda seems like any other housewife. She tends to her home and children and helps her husband at night by doing book-keeping for his business. "like many women, I yearned to marry a much older man who could take care of me," she says. "I was 20 and my husband was 32 when we married. I was the envy of all my friends," she recalls.

But Linda has a dark secret. She is in love with another man-the Bangladeshi worker who cleans her sprawling home.
For three years now, Linda has been meeting her lover whenever she can steal away. And it all started so innocently-with just one glance.
"I first set eyes on 'K' when he was sweeping the floor in the garage," recalls Linda dreamily. "I immediately noticed how handsome he was. He also turned to give me a smile." Linda says she felt like she had been struck by a thunderbolt. "I was immediately determined to meet him again. I found out his name and made a point of keeping a lookout for him whenever he came to clean the house. One day, I finally found the nerve to go up to him and say hello," she says.

Soon they were chatting together and stealing coy glances. Linda found out that K was 30 and had been working in Malaysia for more than six years.
One afternoon when no one was home, she invited him into her bedroom on the pretext of giving him some clothes. "I never knew the attraction between two people could be so sexual and powerful. Sex just happened very naturally between us. The moment we touched, I knew we belonged together... we just devoured each other in that extremely passionate moment," says Linda.

Soon she and K were sending each other love-struck text messages every day and talking on the phone whenever they could. "We needed to hear each other. I'd get so excited just anticipating his calls in the afternoons," says Linda. It was a feeling she had almost forgotten, having been married for more than 10 years. "I felt young and desirable all over again."

Stealing Time Together
She gushes about K's good points. "I can be very possessive. A colleague of his told me that he had seen K talking to a few foreign maids and I threw a tantrum. He is so good-looking he must get a lot of attention, but I know he is faithful.

"In fact, he is incredibly sweet and gentle, with a lot of patience for my bad temper," says Linda, with a girlish giggle. "He is honest and very hardworking. He has even risen to become a foreman, minding the junior cleaners," she gushes.
As he's a foreman, K also has his own room, where he stores his equipment and sleeps. So twice a week Linda meets him there for passionate lovemaking. "One time we celebrated my birthday there. He bought a small cake that day and present-a keychain-although I always remind him to save his hard-earned money."

Occasionally she has even asked him to stay the night at her home, when her husband is traveling for work. "K comes up after the children are asleep and leaves at the crack of dawn, so my kids never see him," she says. "I can never forget how we chat and make love all night, pretending we're in some other place."

And if Linda sounds like a love-struck teenager, she insists K is no different. She swears he was a virgin before he met her. "When we first made love, he wasn't sure what I was going to do to him. And when we kissed, his lips quivered," she says with a laugh. "I love his innocence and his complete devotion to me."

She Insists She Still Loves Her Husband
But despite her affair - an affair that could shame her entire family and blow her marriage apart - Linda swears she still loves her husband. "My husband is a gentle and responsible man who always puts his family first. But maybe the years of marriage have worn romance down...so my love for him is now more of a feeling of comfort and reliance," she muses.

"I just never realized I could love another person so much more. My sex life with my husband is not lacking. But it's not nearly as passionate as when I make love with K. Sometimes I fantasise that I'm making love to K when I'm at it with my husband...those are the moments that make me feel really guilty," she admits.

Lately K's family has been nagging him to go back home and marry. "He says him to go back home and marry. "He says he's reluctant," says Linda. "And I've told him that the day he marries will be the saddest day in my life."

She admits she has no desire to end her affair - and will do all she can to prevent K from leaving. She's now encouraging him to look for openings in the construction industry. "I hope he'll be able to get a better job," says Linda. "Our relationship has lasted three years and our understanding has deepened despite our differences...maybe one day when my kids are grown, we can finally married?"

*The Malaysian Women's Weekly-F06*