October 13, 2008

Aku ketika di kilang ALPS Jengka

Hampir 12 mlm. Jap lagi nak masuk tdo. Sblum tdur aku nak rakamkn pengalaman aku dulu2..masa remaja, ketika aku berkerja di AlpS, Jengka.

Keja cam biasa, cuma ada masa malas...Tuhan jer tau camana perasaan, Pun begitu aku bersyukur sebb kerja tak seberat atau sepenat ketika aku berkerja kilang dulu. Tadi kat lib. aku sembang2 ngan teha...bercerita pasal pengalaman masing2 ketika sama2 berkhidmat utk kilang ALPS Jengka. Kebetulan teha masuk keja sini, n penah keja di sana so, ada la masanyer kami ungkit kisah2 masa kat AlPS dulu....

Kalau keja skang, aku boleh dikatakan agak relaks dan tak penat melampau macam kat kilang dulu, cuma aku kena byk bersabar terutamanyer apabila berhadapan dgn karenah budak2 yg kebanyakkannya bukan melayu...n ramai international student..yeala, yg ramai masuk lib. ni adalah budak2 chinese n international student..melayu? masa exam ramai la. Tapi, aku bersyukur karenah student local tak seteruk pelajar international. Maklum la, dorang tu berlainan culture n attitude...ada yg agak kasar..ada yg agak lembut, menggatal pun ada...seram aku! nak2 dari Nigeria....! Tapi...............walaupun begitu aku tetap jauh lebih gembira disini berbanding masa di ALPS dulu...masa kat ALPS dulu amat tertekan rasanyer. Aku bersyukur dgn apa yg aku ada sekarang jika nak dibandingkn masa keja kilang dulu....amat memenatkan dan membosankan, selain mengantuk yg teramat sangat.

Lepas SPM aku memilih utk keja di kilang ALPS dgn kawan baik sekolah aku. Macam2 manusia aku jumpa. ada yg baik sangat........dan tak kurang jugak yg berlagak. Entah apa yg di lagakkan aku pun tak paham. Aku bukan nak citer pasal ragam manusia...sebb kalau citer pasal ragam manusia sampai gempa bumi pun tak habis. Yang aku nak citerkan adalah bagaimana aku menghadapi setiap hari masa2 yg berlalu di ALPS.

Aku keja dua shift, satu pagi..dan satu mlm. kalau pagi xder masalah sgt, cuma bosan la nak tunggu time balik...asyik duduk wat menda yg sama. Tapi kalau mlm...nak2 12jam...aku kena keja kul 7 ptg hingga 7 pagi besok. (Aku dah lupa time yg tepat) masa tu memang lawak aku selalu tersengguk2 kat line...harap jer lipstic tebal, tapi kepala tersengguk2 menahan mengantuk. wpun tak 12jam, kalau masuk 11mlm camtu pun tetap akan mengantuk yg teramat sgt. Maklum la time orang tido kita kena berjaga wat benda yg sama berulang2...sampai la matahari dah mula muncul. Pantang ada waktu rehat..bergegas tido kat surau atau tido kat line jer kalau waktu rehat tue agak pendek. Tak pedulila camana pun yg penting mengantuk dapat diubati...tdo 10=15min pun jadi la.....

Time balik, jangan cakap la..macam lipas kudung masing2. Berebut2...heheh, tah apa yg dikejar aku pun tak tau. Yang pasti mungkin masing2 dah terlalu penat...so, masa balik ni la peluang utk merehatkan diri sebelum pukul 7petang, atau 11mlm kembali muncul. Dah la penat tersengguk camtu...mengantuk tahap melampau, kalau lambat datang keja...4-5minit pun dah kena berdiri lam petak cam tunggul. Nasib baik aku tak penah kena...kalau kena memang pengalaman lawak....hihii. Kalau sekarang, lambat setengah jam pun takder sapa nak sound. Tapi, tak bagus la camtu sebb keja is keja...wpun peraturan x ketat cam kat kilang, tapi kena la follow rules.

Balik umah aku terus tido jer...disaat2 org lain baru nak kuar keja, anak2 baru masuk sekolah...aku dah baring cam org pengsan....ngantuk tu. Tak sedar diri tido...bangun pun bila time zohor...pastu sambung balik pas lunch...petang kul 5-6 dah bangun, tak lama pastu dah kena kuar g keja.....uhuhu...letih mak datuk. Episod tersengguk2 kembali berulang...begitulah seterusnya hinggalah aku resign.

Sekarang semua tu kenangan...kalau aku balik Jengka, kadang2 aku akan lalu kat ALPS atau sekolah lama aku Jengka pusat 2 tu, depan Uitm Jengka. Adik2 aku suka la kalau aku bawak dorang lalu...nanti dorang ckp..kenangan kak eli...maklum la penah jadik warganegara SMJP2 dan ALPS. Dan aku sendiri pun tiap kali lalu akan teringat kenangan2 masa kat sana dulu...yang pasti, aku tak nak lagi keja cam masa kat ALPS dulu..cukup la sekali. Pun begitu kenangan disana tetap manis dan berharga buatku.


Sekarang kwn baik aku masa di Alps dulu pun dah duduk Negeri Sembilan ngan suami & anak2. Kenangan tu dah lama kami tinggalkan. Dan inipun sekadar mengenang kembali saat2 ketika bekerja disana dulu. Btw, bagi aku..keja apapun tak apa asalkan HALAL...walau penat camana sekalipun, kalau enjoy apa salahnyer?

No comments: