January 02, 2010

Jangan Maki Indon Bodoh!

Hari ni aku nak luahkan sikit rasa hati aku tentang segelintir rakyat Malaysia & Indonesia yg suka bergaduh dan suka menghina rakyat dari negara yg berlainan. Rakyat Indonesia & Malaysia sama saja.

Baru tadi aku masuk youtube, dan biasalah salah-satu hobi aku ialah baca komen2 yg ditinggalkan dlm youtube. Maka bykla komen2 berbaur menghina..contohnya 'Bodohlah indon nieh', ataupun org Indonesia menghina rakyat Malaysia..ayatnyer? Maaf, aku tak reti nak ajuk sebab aku tak pandai nak mengarang dalam bahasa Indonesia. Nanti tersilap karang, dah tersalah maksud pulak. Tapi yang pasti kedua2 manusia dari kedua negara ni sama saja..maksud aku segelintir diantara mereka memang suka menghina rakyat negara jiran! 

 Gambar http://www.rumahblogindonesia.web.id

TAPI, tak semua suka bergaduh & menghina orang walau bukan dari negara yg sama, bangsa yg sama, atau keturunan yg sama. Masih ramai lagi yg tahu menghormati orang lain tanpa memandang rupa, warna kulit, bahasa, keturunan, bangsa atau dari pelusuk negara mana sekalipun. Syabas pada golongan ini. Sikap seperti ini wajar ditanam dalam diri kita, moga2 ianya dapat melahirkan generasi yg berakhlak mulia juga.

Seharusnya, kita yg berbangsa Melayu & mengaku beragama Islam ni haruslah saling menghormati semua orang tanpa memandang mereka dari negara mana. Tak perlulah memilih bulu, asal dari negeri atau negara yg sama barulah mahu berbaik2? Itukah yg diajar oleh agama kita? Dan, kalaupun marah sekalipun gunakanlah saluran yang betul dan sampaikanlah kemarahan tu dgn cara yg berhemah. Bukan dgn membuta-tuli memaki-hamun. Amatlah tidak cantik bahasa atau ayat yg digunakan. Sikitpun tidak melambangkan keperibadian & akhlak yg mulia.

Walau dimana kita dilahirkan, dimana kita dibesarkan, dan sehebat mana pun diri & keturunan kita, hakikatnya kita didunia ini hanyalah sementara. Akhirnya kita akan mati & meninggalkan segala apa yg kita banggakan. Jadi, gunakanlah akal yg bijak itu utk memperbaiki akhlak yg tercela kepada akhlak yg mulia. Dan tukarkanlah sikap yg suka bermusuhan, bergaduh & menghina sesama insan itu kepada berkasih-syg & saling menghormati. Semoga sikap yg baik & berhikmah itu memberi manfaat yg besar kepada agama kita, Islam..diakhir zaman ini. Dan aku rumuskan, mereka2 yg suka mencetuskan pergaduhan & penghinaan kepada rakyat2 negara lain ni adalah mereka2 yg jahil & pendek akalnya. Jika mereka ini bijak dan mempunyai budi-pekerti yang mulia sudah tentu mereka tidak akan mengeluarkan perkataan & bahasa kesat yg akan mencetuskan kemarahan org lain.

15 comments:

abu jundi said...

betul la tu x semua suke begaduh. jangan kite mudah terhasut ngan orang kafir yang x suke ngan Islam. Indonesia N Malay adalah dua negara Islam yang Insya Allah membawa pehubahan untuk ummat, mari kita bersatu

Salam
Saudara dari Indonesia

Suzi said...

salam saudara abu jundi, terima kasih kerana sudi melawat blog sy. semoga hubungan saudara sesama Islam kita tetap utuh walau dimana kita berada. Insyaallah.

Anonymous said...

haha mulai lagi deh postingan dari org islam sok suci. agama lo tuh NGENTOT tau nggak? agama perzinahan dan kekerasan! nyadar dong!!!! lo semua mau aja dikibulin sama si goblok muhammad! dia tuh nabi palsuu woi! orang arab sangean yg pengen nipu org buat keuntungan dia sendiri, nyiptain agama sendiri deh. goblok bgt sih lo pada

1. agama gw kristen (katolik) agama PALING PERTAMA di dunia yg nyembah Tuhan/Allah. terbentuk pada tahun 0

2. gw keturunan org israel, dan gw NAJIS ngeliat org2 palestina cengeng ngentot! lo semua tau nggak yg mulai serangan tuh palestina? enggak kan?? maklum deh org islam kan suka ngibul kalo nyebarin cerita agar ngelindungin agama sendiri. bangsa yahudi tuh bangsa paling pinter sedunia woi! nyadar! semua negara arab disatuin buat perang lawan yahudi aja masih dibantai!

Anonymous said...

1. agama gw kristen (katolik) agama PALING PERTAMA di dunia yg nyembah Tuhan/Allah. terbentuk pada tahun 0

- Loh, bukan agama PALING PERTAMA di dunia yg nyembah Tuhan/Allah ialah Agama Yahudi (Torah and Psalm?) Yesus Kristus lahir di tahun 0, loe pasti?

2. gw keturunan org israel, dan gw NAJIS ngeliat org2 palestina cengeng ngentot! lo semua tau nggak yg mulai serangan tuh palestina? enggak kan?? maklum deh org islam kan suka ngibul kalo nyebarin cerita agar ngelindungin agama sendiri. bangsa yahudi tuh bangsa paling pinter sedunia woi! nyadar! semua negara arab disatuin buat perang lawan yahudi aja masih dibantai!

- Loh, bukan bangsa yahudi juga dibantai oleh bangsa Roman, Parsi dan Medieval European dulu?

Apa-apaan sih. goblok!!

Victoria Techa said...

assalamu'alaikum untuk yang punya posting ya, numpang comment nih




hai kawan katolik! agamamu kristen kan? wah baguslah itu.. dari pada kamu gak punya agama...

kita bukan lagi ngomongin masalah agama atau israel-palestina. kita nak bicara tentang penghinaan antar negara. jika kamu tidak suka dengan agama yang di anjurkan nabi Muhammad SAW, ya sudahlah ikuti agamamu yg benar. apakah di agamamu di ajarkan tatakrama?

ashton.h.suhan said...

aku gak setuju ama orang y njelek-njelikin agama,ras dan budaya!!!!!harus kedua-dua negara mengerti bahwa mreka saling membutuhkan!dan bukan saling menyalahkan!smua agama tu sama,sama memuliakan tuhan!tp hanya cara saja berbeda!aku orang indo juga dan suamiku orang sini,tapi kita saling menghormati satu sama lain dan menghargai,hanya org2 yng tak menghargai hidup saja mreka buat seperti itu

Radi Wira said...

Sihp la :(

Anonymous said...

Iya damai lebih baik,dr pada saling menghina..jangan anggap yg ada d kita paling benar,hargai perbedaan..indonesia and malaysia peace n love..

Suzi said...

benar, kita harus saling menghormati.

Young Joon said...

Bukannya yang sering bo'ongin orang itu PENDETA lu? Pura pura nyembuhin orang, padahal udah ada skenarionya. Kalo emang PENDETA bisa nyrmbuhin orang kenapa masih ada DOKTER KRISTEN?

Rendra Setyantobudi said...

saye orang Indonesia dan saye bangga menyebut Malaysia sebagai saudara serumpun kami, tak semua Orang Indonesia macam tu, Iam Indonesian and I love Malaysian..Terimakasih, Elok sekali kata-kata kamu,(Maaf, tak pandai cakap Melayu)

Suzi said...

hi rendra, terima kasih. ya, kita serumpun dan bersaudara.

Irham Amir said...

Inikah perangai umat islam ? Bergaduh sesama sendiri ? Macam mana islam nak maju kalau umatnya bergaduh sesama sendiri ? Saya tidak menyebelahi kedua dua pihak. Kita sebagai umat islam harus bergabung dan naikan nama islam dimata dunia. Peace for malaysia and indonesia.

Suzi said...

betul tu irham. Islam mesti bersatu, dan saling menghormati dan menghargai satu sama lain. yg berlainan agama pun mesti saling menghormati, bukan menghina dan mencaci-maki.

Tupik Tupack said...

USA vs Rusia,Indonesia vs Malaysia,India vs Pakistan,Israel vs egypt(???????????)