June 20, 2011

Madu Lebah dan Jerawat

OK.......aku pun x pasti nk katakan apa yg tumbuh di wajahku dulu sebagai jerawat atau sebagai bapak jerawat. Kerana besar dan siap ada yg menasihati aku supaya jumpa pakar. Tapi aku malas.......sebb aku yakin, itu cuma alahan makan jer. Atau bleh jadi jugak resdung? Sebb ketika terasa ulat merayap-rayap itu aku yakin...yg melepak diwajahku ini bukan jerawat biasa. TAPI buah hatiku ckp....aku salah guna produk. Haha...apa² jerla. Kakakku pula ckp aku gatal tangan usik muka. Adik aku plak ckp '..kan dah kena..' kalah ngan muka dia yg ada jerawat remaja tu...at least dia masih skolah...

Skang alhamdulillah...jerawat ku itu sudah pulih. Seperti yg aku janjikan, aku nk sharekan apa yg aku pakai utk menyembuhkan bapak jerawat itu? Kalau nk tahu...selepas penat dan kecewa dgn tomato, kayu-manis, Oxy dan seangkatan dgnnya (mereka x besalah, cuma mereka x sesuwai dgn kulitku) aku pun mengambil keputusan pakai econazine. Seperti lam gambar itu. Tapi, krim ni kan racun dan bukan utk muka jer. Utk gatal² kat seluruh bahagian tubuh. So, hari² sental racun...lelama jerawat ku tetap x sembuh sepenuhnya, dahla tu gatal dan pedih jugak bila selalu pakai. Isskk...nama pun racun. LALU aku mengambil keputusan pakai madu lebah asli plak. Seperti lam gambar itu. Hasilnya, memuskan hati. Dgn izin Allah jerawatku kecut dan kecut....paling penting ketika pakai madu, muka aku tak gatal dan x pedih ketika mencucinya. Namapun madu kan....mestilah x menyakitkan mcm racun. Kulit aku pun lebih lembut dan licin selepas mengamalkan madu asli nie.

Madu HPA ni kat kedai HPA byk. Harga RM24, nak murah sikit jadila member. Aku jadi member sebb selalu beli madu jer.....nk murah. Hari² pakai madu kat muka, malah mlm aku bawak tidur sebb aku tak tahan gatal......lagi plak aku terbaca yg madu lebah ni mampu membunuh bakteria. Dan mengandungi antibiotic. So, aku pun confident utk tepek kat muka aku. Lagipun madu lebah kan sunah Rasulullah SAW yg tercinta, tapi Rasulullah suruh minum, aku minum juga......sangat baik untuk kesihatan.

Jadi....kpd sesiapa yg ada masalah jerawat, blehla mencuba petua yg aku buat ni...manalah tahu kot² berkesan. Kalau ikut petua yg aku memandai buat nie...pakai madu lebah asli tanpa campur apa². Sebb aku malas nak campur. Abah n mak aku ckp elok lau campur limau nipis utk gatal² tu.....tp aku agak malas nak cuba.........heheh.

Satu lagi....abah aku ckp madu yg aku suka minum & pakai ni x sama cam madu yg dia beli kat luar. Memang btol tu.....yg abah aku beli lagi asli cuz bukan dari kilang cam aku. Mana² madu pun boleh asalkan madu yg terjamin keasliannya. Tapi anda kenalah bersabar dan tahan melekit tu.............maklumlah benda manis cam madu ni memang sgt-sgt melekit.

6 comments:

MaMa AuFa said...

Hai.. Nak share experien..

Saya pon ade beli Econazine. Tp bkn utk jerawat. Untuk ruam baby. Sekali sapu je esoknya dah ade perubahan positif yg jauh ketara. Kalau tak, sebelum apply Econazine kat baby, ruamnya mcm jerawat halus, byk plak tu.. merah2 lagi.. Saya amik kesempatan gak sapu cream ni kat area dagu saya sendiri sbb selalu je gatal kat bhgian tu. Esoknya terus ok.. Alhamdulillah.

Suzi said...

hi mama aufa, econazine tu memang bagus, tp masa sy pakai dulu muka tgh teruk sgt....sebb tu x berkesan kot. tapi tetap ada satu kat umah, utk kegunaan masa gatal². tima kasih bkongsi pngalaman... :)

Anonymous said...

Assalamu'alaikum,

saya pun dah mencubanya. memang menjadi letak madu di jerawat. jerawat akan kecut dan tidak membawa kesan parut. Subhanallah

Suzi said...

alhamdulillah... :)

Anonymous said...

salam nak tanya ..madu tu sapu kat jerawat ke atau minum?

Suzi said...

salam... :)

madu tu dua² saya buat, minum dan sapu dekat jerawat. cubalah.