September 15, 2011

Hilangkan Parut Jerawat

Gambar sebelah ni dah tentulah dimiliki oleh seorg jejaka, bukan jejaki (rosak bahasa) sebb tulah ada misai dan janggut................!

Tapi, aku bukan nk citer pasal janggut n misai org lelaki. Dh memang dorang diciptakan dgn byk bulu berbanding wanita, x gitu? Cuma aku nk sharekn sesuatu disini dgn adik² n kakak² yg mencari petua moden utk hilangkan parut jerawat. Kalau nk tau petua lama atau tradisional disini. Jadi, gambar diatas ni hanyalah hiasan. Gambar aku yg benar lagi real ialah gambar dibawah. Tapi, maaf. Hanya sedikit bahagian wajah shj. Tak payah penuh, cuz nak citer pasal jerawat, bukan nk citer pasal bulu kening aku.

Tentu ada diantara kita yg merasa amat tertekan dan sedih sebb parut menghantui wajah......jgn sedih, setiap masalah tu pasti ada jln penyelesaian. Aku taula camana rasanya bila asyik ditegur pasal jerawat dan parut. Masa jerawat bengkak, org dok tegur pasal bengkak...bila dah baik, org dok tegur pasal parut plak. Memanglah sedihkan? Nak² kalau kita ni memang jenis emosi terlebih.....sob..sob.

Tapi aku wat selamba jer.........hingga semlm pun masih ada kakak yg menegur wajahku, terkejut tgk muka aku ada parut. So, aku tunjuk gambar masa teruk tue. Raya baru ni pun ada insan yg ingat parut chicken pox. Dah lama x jumpa, sekali jumpa mau tak terkejut tgk wajah cun ku dgn parut-parut..haha. Aku bersabar jer....nak wat camana? Bukan salah dorang pun..dah mereka terkejut, x penah tgk aku mcm tue. Tapi alhamdulillah, yg penting makin pulih hari ke hari.

Kpd semua yg mengalami masalah yg sama sepertiku.......kalau nk tau, skang aku pakai Garnier Light Dark Spot Corrector Pen (spt dlm gambar yg dicuri dr en.google) Alhamdulillah, walaupun belum sebulan tapi parut kelabu yg bertempek² diwajahku semakin hilang. Pakai mlm² bawa tidur. Aku xtaula sesuai ke tak ngan muka korang cuz aku ada jugak terbaca ada pengguna yg merungut dan tak berpuas hati dgn keberkesanan garnier nie. Kata mereka tak berkesan. Tak hilang pun parut hitam mereka tue. Degil sgt kot. Jadi, disini aku nak ingatkan awal²...jgn terlalu confident, just try...mana tau kot² sesuai ngan kulit muka anda. Yg penting usaha. Btol x?

Pedulilah org nk tegur or ckp per pasal muka kita. Tu normal....time licin org akan tanya plak, 'u pakai product per?' 'cantik kulit...licin la skang'. So...........jgn peduli masa berjerawat dan berparut tu org ckp memacam. Kalau nk nangis pun, jgn nangis depan org...nangis sorang² sudah. Taulah tension dan tertekan, tp jgnlah sampai depan org pun nangis. Susah ati org tgk nanti. Jgn tak tau, ada per wanita yg menangis sebab jerawat. Lelaki? Aku tak tau. Ada ke yg nangis sebb jerawat.....? Ada? Alahai...manjanyer.

Per pun, jgnlah sedih sgt........Insyaallah pasti ada hikmah disebalik jerawat dan parut yg tumbuh diwajah kita. Paling gembira bila jerawat² dan parut tersebut telah pulih dan hilang......aku berani ckp sebb aku dah melalui situasi yg sgt comot, tension, dan menyedihkan itu........x caya tgklah gambar aku masa teruk dan masa x berjerawat dulu tu....beza kan? Siap bengkak² pipi tu. Nasib baik hanya tumbuh diwajah. Yg pasti pengalaman jerawat ni byk mengajar dan mendewasakan aku....mcm pengalaman melahirkan anak pertama plak. lol. Kidding. Gambar sekarang or masa dlm proses rawatan ni x dptlah aku share....sebb x candid lagi. Insyaallah kalau rajin aku candid.

4 comments:

Anonymous said...

bile di amati mmg betul la tu gmbr suzi...tp time ada jerawat pp nmpk tembam skit..heheheh ape kata time kulit da licin ni tembamkan sikit pp tu mesti tmbah cute - mama ajik

Anonymous said...

gamba ms myk jelawatss tu kan cam pakai botoksss...lol

Suzi said...

mama haziq, Insyaallah. Tgh naikkn berat la nie. heheh. masa skolah dulu pp memang tembam mcm tu...

mummy - ni bukan botoks..tapi amalkn makan tempe mcm khir toyo. ha³. try ar.

armouris said...

lagi info tentang jerawat di SIHAT SELALU - Cara Menghapuskan Parut/Bekas Parut Jerawat