September 27, 2011

Makin Ramai Suami Didera Isteri

OMG...OMG........(ecehh ckp omputih la pulokk). Kuar dlm berita Tv sehari-dua lepas ramai suami didera oleh para isteri. Berita ini amatlah mengejutkan semua ~ terutamanyer aku yg belum bersuami! Kenapa? Sebb...tak sangka begitu sekali layanan seorg isteri thadap suami² mereka.........sungguh menyayat hati. Tergamak mereka dera syurga mereka???....memanglah takkan cium bau syurga, apatah lagi memasukinyer.

Yerlah....syurga seorg isteri adalah dibawah tapak kaki suami. Syurga suami plak bawah tapak kaki ibu mereka.....so, kalau nak sama² masuk syurga maka hormati dan taatlah pd suami kita....dan suruhlah jugak dia menghormati dan taat pd ibu-bapa mereka selagi ketaatan itu menjurus kpd Allah, dan bukan kpd maksiat. Insyaallah...sama² mbawa ke syurga.

Skang dah byk kegunaan penyapu, periuk dan mop lantai. Boleh digunakan utk membaling dan mengetuk kepala suami. Agak² nak keras boleh guna mangga kunci. Sungguh master dan PhD tahap penderaan tersebut. TAPI, tak boleh salahkan isteri jer. Kenapa isteri derhaka dan ganas? Itupun kena kaji. Suami sendiri pun kadang² perangai mengalahkan jin ifrit...........so, x boleh nak salahkan isteri semata². Kedua²nyer memainkn peranan dlm mewujudkan rumahtangga bahagia dan harmoni.

Pokoknyer.........setiap perkara itu haruslah kembali kpd agama. Sumber kebahagiaan itu adalah apabila kedua² suami-isteri mengamalkan cara hidup Islam yg diajar Rasulullah SAW. Contohilah bagaimana Rasulullah SAW mengemudi rumahtangga....begitu juga para isteri..boleh jadikan Siti Khadijah, Siti Fatimah, Siti Aisyah, Asiah dan wanita² solehah sebagai contoh dlm melayari bahtera rumahtangga.....agar rukun dan aman-damai dunia-akhirat....Insyaallah. ~ ............semoga dikurniakan keluarga sakinah.

2 comments:

saiful said...

"TAPI, tak boleh salahkan isteri jer. Kenapa isteri derhaka dan ganas? Itupun kena kaji. Suami sendiri pun kadang² perangai mengalahkan jin ifrit...........so, x boleh nak salahkan isteri semata²."
------------------------------------
kalau mengikut logik tuan, istri didera pun mungkin sebab perangai macam jin ifrit juga???

Suzi said...

sepatutnyer tuan quote ayat tu sehingga habis 'kedua2nya memainkan peranan dlm mewujudkan rumahtangga bahagia...' itulah jawapannyer. dua2 mesti berperangai baik, jika salah seorg atau kedua2nya berperangai jin ifrit maka rosaklah rumahtangga