May 14, 2012

Lintah Masuk Dubur

Ishh.....macam². Besar dan panjang pulak tu lintah (gambar). Adik ni muka selamba saja, tak gementar pun. Alhamdulillah, tiada apa² kecederaan serius berlaku. Kalau budak perempuan confirm dah trauma. Tak payah tunggu budak kecil, aku pun geli dan trauma kalau lintah gigit kaki. Kepada adik² diluar sana jangan suka main kat sawah, paya, kolam atau tempat yg berlintah dibimbangi menyelinap masuk ke dalam tubuh anda.


KOTA BHARU - Seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun di Kampung Paya Rambai, Ketereh di sini melalui pengalaman mengerikan apabila seekor lintah yang saiznya lebih besar daripada ibu jari orang dewasa memasuki duburnya ketika dia menangkap ikan di sawah berdekatan rumahnya tengah hari kelmarin.

Bagaimanapun, murid tahun satu Sekolah Kebangsaan Kampung Chengal, Mohd. Farhan Adli Mohd. Alpatah, 7, tetap bernasib baik walaupun duburnya mengalami pendarahan akibat dimasuki lintah.
Ini kerana lintah tersebut yang boleh memanjang sehingga 25 sentimeter berjaya dikeluarkan setelah mengamalkan petua orang tua iaitu dengan makan belalang.

"Saya dan tiga orang rakan pergi ke sawah (yang terletak kira-kira 500 meter) dari rumah untuk mencari ikan, namun tak sangka pula ada lintah masuk dalam dubur.
"Sebaik sahaja pulang ke rumah saya dapati dubur berdarah dan keluarga saya mengesyaki mungkin lintah telah memasuki dubur, lalu nenek menyuruh makan belalang.
"Sepuluh minit kemudian saya membuang air besar dan lintah tersebut keluar," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam. - kosmo

No comments: