October 15, 2012

Aku Dikejar Kuda......!

Korang pernah dikejar kuda x? Okla, mungkin kuda 'class' la sgt, takpun dikejar lembu? kambing? atau dog? Oh speaking landun. Celupar btol tanya org dikejar kambing atau tidak.

Terkenang zaman kanak² riang dulu.


Sebenarnya aku ada pengalaman dikejar kuda masa kecik² dulu. Masa tu baru mengenal alam persekolahan. Waktu tu aku jln² ngan kakak aku masa nak ke  kedai or kemana aku pun x hingat. Yg pasti kuda tue adalah kepunyaan salah seorg guru sekolah kami yg sgt Islamic dan dihormati ramai. Suami-isteri alim dan warak. Isterinyer berpurdah. Kedua²nya baik hati dan disukai org kampung aku..kg.Merapoh.

Ok, kuda tu taklah besar pun....kecik jer, kuda padi. Tau tak kuda padi? Aku pun baru tau padi ada kuda. Wpun kuda tu kecik tapi tetap besar dan tinggi dari aku, malah pernah cikgu/ustad ni ajak aku naik kudanyer masa balik sekolah....aku tak nak...segan...wpun usianya lebih-kurang atuk aku.

Nak dijadikan citer, masa aku tgh jalan² lenggang-kangkung di petang yg hening dan damai tu tetiba aku pandang belakang ada anak kuda yg sederhana besar (kecik sket pada mak n ayahnyer) menghala ke arah aku.....aku pun terkejut tahap maksima dan seperti org yg dikejar polis aku pun meluru lari menyelamatkn diri.

Kakak aku yg jalan tak jauh dari aku terpana dan terkejut melihatkan aku dikejar kuda tersebut. Tercengang tak tau nk buat aper. Aku plak dah pasang langkah seribu. Tak peduli dah ngan kakak aku yg terkejut badak tu, yg aku tau aku perlu selamatkan diri. Lantaklah terkejut badak ke, katak ke, beruk ke, aku dah tak peduli semua tu.

Aku berlari sekuat hati sambil menjerit dan menangis panik mintak tolong, namun aku tetap tak nak berhenti dan meneruskan larian marathon tak diiktiraf tersebut. Takot ditendang kuda katanyer. Jadi aku lari jugak wpun sudah agak jauh dan kepenatan, mujur jalan lurus jer........!

Sambil teresak² menahan tangisan tue aku akhirnya kepenatan. Lelah dan sgt letih. Kuda masih meluru dibelakang....akhirnyer aku ambil keputusan utk nekad berhenti, per jadi pun jadilah. Nak tendang ke, nak gigit ke, aku dah tak peduli. Nafas aku pun dah tercungap kepenatan. Aku nekad berhenti dan ketepi jalan dgn linangan air mata tangisan yg masih bersisa.


Korang tau per yg terjadi......? Dlm kepasrahan tersebut aku sempat menoleh kearah anak kuda yg masih berlari dibelakangku lalu disebelah dan masih meneruskan lariannyer tanpa mempedulikan aku....???

Dia terus lari dgn gembira dan riang menuju jauh lagi kehadapan.....aku tergamam seketika, So, aku?? Ohhh...patutlah, didepan deretan kedai tu ada emak kuda ni sedang lepak....anak kuda yg kejar aku tadi meluru ke arah mak nyer dan berhenti disitu. Aku terpinga² sambil mengesat air mata. Rupanyer dia tak kejar aku pun.....dia cuma berlari dibelakang aku yg perasan dia telah mengejarku...........keh³.

Kesimpulannyer, jgnlah cepat perasan mcm aku nie.....akhirnyer aku jugak yg termalu sendiri tambah kepenatan. Perasan dikejar kuda. Kakak aku sempat membebel pot pet pot pet sebb aku perasan. Ah, biarlah, dia bukannyer faham pun perasaan org yg dikejar kuda.

Dan, terbukti kuda tu baik mcm tuannyer jugak.....tak kacau org pun :-)


No comments: