July 25, 2013

Suami Suka Mencarut, Memaki, Mengeji

Saya telah berkahwin selama hampir 3 tahun dan dikurniakan seorang anak yang berusia 1 tahun 5 bulan. Sejak mula perkahwinan, suami sangat panas baran, suka memaki-hamun saya, memalukan saya dan menghina keluarga saya di khalayak ramai. 

Saya rasa seperti bodoh, terhina dan sangat tertekan setiap kali suami memaki hamun saya dengan kata-kata kesat. Suami saya panas baran, kalau marah suka hina dan sebut tentangg ayah saya. Keluarganya huru-hara dan panas baran macam dia jugak.

Semua gambar tiada kena-mengena dgn kisah ini

Suka bergaduh, cakap besar, kurang amalan agama, cakap lepas, suka maki hamun, tengking2, mencarut, marah tak tentu pasal etc.  Sebab tu suami saya pun macam tu tapi suami saya tiap2 hari pi surau, cuma kurang pengetahuan agama (baca quran selalu tajwid salah..kadang2 boleh tegur, kadang2 tidak boleh  tegur)

Saya penah mengadu kat mertua tapi diorang baking anak, bile ngadu kat mertua..ayah dia siap cakap, apa salahnya maki hamun kalau betul. Ajaran agama mana ntah dia pakai.

Masa hari perkahwinan, ibu mertua menengking saya di depan rumah depan tetamu yang ramai sebab saya lambat turun sedangkan pengantin lelaki (suami saya) masa tu masih ada di atas rumah (dalam bilik pengantin).  


Tengking dan maki hamun dah jadi pekara biasa dalam rumah tu. Tiap2 pagi, ibu mertua saya mesti terjerit2 dan maki hamun kejut anak2 lakinya yang bongsu bangun tidor. Adik ipar saya yang bongsu selalu kena marah dan pukul.
 

Suami saya pernah kena curah air panas masa kecik sebab menangis mintak susu.

Masa mengandung, sy selalu sangat menangis, suami saya tidak boleh ditegur langsung...pernah kita orang  tidak solat asar sebab dia taknak solat di surau shopping complex sebab katanya bajunya kotor kena peluh.Tapi bajunya  takde kena najis.  


Bila  tak  sempat solat, saya tegur dia...tapi dia mengamok atas motor smpai buka baju depan orang ramai sambil motor bergerak.  

Dia pernah tengking saya depan supermarket, tengking saya atas motor kat traffic light...dan bukan tengking sepatah perkataan....ayatnya  berjela2 siap maki hamun 'puki mak, bangsat, baghal, gila, cerdik sungguh, babi', dan hempas pinggan dah banyak kali.   

Selalu tunjuk penumbuk kalau gadoh.  Pernah baling cawan kaca kat saya dan anak tapi pecah terkena dinding dan serpihannya terkena pada  saya.


Menghina mak dan ayah saya miskin..."nak makan sendiri pun mintak kat anak, ada hati nak bagi pinjam kereta",  menghina mak ayah saya..."macam pencuri" sebab saya bagi duit tiap2 bulan kat mak ayah dan belikan kereta untuk ayah.  

Suami tuduh saya  tidak minta izin sedangkan sebelum dan  selepas kahwin (masa mengandung) saya dah tanya dia...kadang2 dia jawab ok dan kadang2 dia jawab bila mampu...mampu tu subjektif (bagi saya, saya dah mampu sebab dah kerja tetap kerajaan).

Saya tidak tahan sangat....dah rasa macam nak sakit jiwa...kalau fikir kepala jadi sakit, mungkin dah kena darah tinggi...saya sangat  tertekan...hubungan dengan keluarga saya  jadi renggang dan jauh sebab sikap suami...saya sedih dan  tak  mampu lagi.

Masa raya kedua baru2 ni suami saya mengamuk kat  rumah mak ayah saya... tiba2 dia paksa saya balik rumah sambil jerit2...saya tidak ikut sebab  takut. Dia terus rampas anak dari saya..mak saya halang,   dia tolak.  


Jadi ayah  dan adik lelaki saya bergelut dengan dia untuk ambik anak...sebenarnya kita orang  tidak sangka sampai jadi  macamtu sekali. Dia terus keluar balik rumah mak bapak dia.  

Lepas tu dia tuduh saya nusyuz  sebab tidak ikut dia dan tuduh family saya dah plan semua ini. Suami siap cerita dengan kawan saya yang mak ayah saya tuduh dia curi  duit saya sedangkan dia yang cakap camtu pada  mak ayah saya.

Suami call pujuk2...saya layan ala kadar sebab masih terluka. Tiba2 bila balik rumah kami dengan mak ayah saya (dia orang tolong hantar sebab saya tidak mampu drive sorang...jauh, lagipon  tidak  ikut syariat).  



Dia bawak family dia...konon nak bincang tapi dia pertahankan diri  dan marah2. Dia arahkan saya  balik rumah mak bapak dia  tapi saya dah takut sebab mak n ayah dia termasuk suami saya, kutuk kami sekeluarga macam2 masa tu..saya  diam saje...terus dia ambik anak dan keluar umah...

Saya mintak nak susukan anak,  dia tidak bagi...sedangkan anak saya masih menyusu badan...Saya  tidak  sanggup berpisah dengan anak saya...asyik menangis saje... tidak  tentu arah, tidak tau nak buat apa.

Kalau tuntut fasakh, saya takut dia cakap "AKU CERAIKAN KAU DGN SYARAT AKU JAGA ANAK"....saya takut kehilangan hak penjagaan anak. Apa yang patut saya buat sekarang? Dalam kes saya ni, berdosakah kalau saya tuntut fasakh? - Sumber Forum Halaqah.net


Imam Ghazali ketika membicarakan mengenai dosa lidah boleh membinasakan seseorang dalam kitabnya Ehya' ulum al- Din menyebut: "Antara dosa lidah ialah: Menuturkan kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa yang lucah (bazaah al-lisan)".  Memulakan perbincangannya beliau menyebut: "Perkara-perkara di atas adalah tercela, dilarang dan sumbernya adalah daripada sifat keji dan tercela".  Imam Ghazali seterusnya membawa beberapa Hadis yang melarang umat Islam melakukan perbuatan-perbuatan yang keji itu.  


Antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: "Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian" (al-Hakim dan Ibnu Hibban); 

"Bukanlah mukmin (yang baik) itu: Pencela, pelaknat, penutur kata-kata yang keji dan orang yang lucah percakapannya" (al-Hakim dan al-Darqutni); "Syurga adalah haram dimasuki oleh orang yang keji percakapannya" (Ibnu Abi al-Dunya dan Abu Naim); "Wahai Aisyah!  Kalaulah kata-kata yang keji itu seorang lelaki, maka ia adalah lelaki yang jahat" (Ibnu Abi al-Dunya); "Kata-kata yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat-sifat munaflk" (al-Tirmizi).  Beliau seterusnya memetik kata-kata Ibrahim Bin Maisarah:

"Diriwayatkan bahawa orang yang keji percakapannya dan suka menyebarkan kekejian akan didatangkan pada hari kiamat dalam bentuk anjing atau dalam usus anjing".





No comments: