November 30, 2013

Pendatang Vietnam Makan Kucing Rakyat Malaysia

Apasal bodoh sangat pendatang Vietnam ni? (bukan semua) Lapar sangat? Tahulah orang Vietnam pun lebih-kurang Filipina. Mereka ni suka memakan kucing dan anjing. Masa aku duduk Seri Kembangan anjing dan kucing selalu menjerit2 kesakitan di keheningan malam seperti diserang. Selepas itu, kawasan tempat tinggal kami sudah jarang kelihatan kucing dan anjing berkeliaran.......hilang begitu saja.

Syukurlah sekarang aku duduk Kajang dikawasan melayu yg cintakan kucing.

Lihatlah betapa comel bulus-bulus ini..tergamak mereka memakannya?!

Petikan dan kisah aku ambil dari DK facebook.

'DK - hari ni sy nak kongsi cerita sedih. Picture (atas) adalah kucing milik kawan sy yg juga cat lover.
Si ibu yg hilang dari rumah dah dijumpai hari ini. Tapi...jumpa kepala ja dalam tong sampah. 
Soal punya soal,dapat tahu vietnam makan.
Apa punya buta perot,mangkaq ubi,bodo piang pnya manusia p makan binatang comey camni.
Berlaku area wangsa maju..
Hati2 lah semua cat owner,jgn biar kucing kita keluar tanpa pengawasan.

Gambar si comel tersebut ketika kecil - gambar di kongsi oleh sahabat DK.

Ramai yg meluah rasa marah. Salah satu komen sahabat DK en.Mohd Haslin yg aku copy paste.

'ini lah masalah negara kita species makan kucing pun dibenarkan tinggal di bumi malaysia. saya pernah terlihat geng vietnam ni tangkap kucing di tempat saya kebetulan tengah lepak dengan geng2 kita orang tangkap belasah kaw kaw vietnam ni cuma tak masukkan dlm guni jer'. 

Aku faham, negara miskin yg pernah dijajah seperti Vietnam, Cambodia (antara contoh), rakyatnya memakan apa saja termasuk lipas, cengkerik, kala-jengking, lipan mahupun ular, kerana mereka dihimpit kemiskinan yg melampau. Jadi menu seperti kucing, anjing dan tikus merupakan salah-satu menu yg lazat buat mereka. 

Tetapi, ini Malaysia. Rakyat Malaysia cintakan kucing,  tidak makan kucing. Tidak makan anjing. Tetapi membelai dan menjaga kucing penuh kasih-sayang. Begitu juga anjing, rakyat tempatan Malaysia non-muslim suka memelihara haiwan ini. Jadi tolong, jangan disebabkan sikap pemakan pelahap anda yang buruk dan kejam itu menimbulkan kebencian dihati kami rakyat Malaysia.

No comments: