December 01, 2013

Allah lah Masalahku

Bukan harta yg membelenggu hidupku. Bukan wang yg menjadi kesusahanku. Bukan rumahtangga yg menjadi kerunsinganku. Bukan makanan dan pakaian yg menjadi kesulitanku. Bukan kesempitan hidup yg membebankanku. Bukan wang, harta dan kemewahan yg bisa menenangkanku.


Tetapi, Allah lah sebenarnya yg menjadi masalahku. Segalanya dirasakan tidak cukup dan tidak sempurna. Segalanya dirasakan beban dan sukar. Segalanya dirasakan sempit dan sulit. Kalaupun Allah mengurniakan harta yg melimpah, jiwaku tetap tidak tenang.

Kalaupun Allah kurniakan rumahtangga yg besar dan lengkap, hati tetap merasakan kekurangan dan kesunyian. Kalaupun Allah melimpahkan makanan dan pakaian yg banyak, jiwaku tetap tidak bahagia. Kalaupun Allah kurniakan umur yg panjang tetap saja dirasakan tidak puas dan tidak cukup.

Nah, semua itu bukanlah masalahku sebenarnya. Masalahku yg sebenar adalah Allah. Aku jauh dariNya, aku alpa padaNya. Aku tidak menjalankn kewajibanku terhadapNya selayaknya. Dan aku tidak menjadi hambaNya sebagaimana yg sewajibnya.

Itulah masalah aku yg sebenar. Sebab itulah aku dibelenggu neraka dunia yg tak berkesudahan. Sentiasa merasa sempit lelah dan penat. Hakikatnya Dialah segala2nya yg melenyapkan segala kesulitan, kepayahan, keresahan, dan kesempitan. Lalu digantikan dgn kelapangan, kenikmatan, dan kebahagiaan.

No comments: