January 29, 2014

Jose Mujica Presiden Termiskin Dunia

Miskinnya beliau bukan kerana negara Uruguay tidak membayar gaji, tapi kerana dia menjalani kehidupan yang sangat sederhana. Walaupun dibayar gaji yg memuaskan sejak memagang jawatan president pada tahun 2010, tetapi Jose Mujica memilih untuk hidup seperti rakyat Uruguay yang kebanyakkannya masih susah dan sederhana. Duit gajinya 90% didermakan untuk tujuan kebajikan bagi membantu rakyat.

Sebagai seorang pemimpin yang sangat prihatin serta berjiwa rakyat. Teringat kata-kata Jose Mujica yang pernah aku baca, "Saya tidak pernah merasa miskin walaupun saya digelar sebagai presiden termiskin dunia, kerana saya merasa cukup segala apa yang saya miliki. Bagi saya orang yang miskin adalah orang yang tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya."









Memang benar, didalam Islam juga menyebut begitu, orang yang miskin adalah orang yg tamak dan tidak puas serta bersyukur dengan apa yang dimilikinya. Sebab itulah dikatakan, kebanyakkan manusia itu jika diberi satu dari lembah kekayaan, pasti dia mahukan satu lagi lembah kekayaan. Walaupun dia telah memiliki tujuh lembah kekayaan dia pasti tetap tidak merasa cukup......................

Tahniah kepada President Jose Mujica. Memang sikap inilah yang diajar Rasulullah SAW. Di Malaysia Tuan Guru Nik Aziz juga turut memotong beberapa puluh peratus gajinya dan mendermakannya untuk tujuan kebajikkan sejak 23 tahun memerintah Kelantan dulu.

No comments: