January 23, 2014

Malaysia Mengalami Perubahan Suhu Sejuk

Patutlah sana-sini mengomel sejuk, termasuk aku. Rupanya memang betul² sejuk? Dirumah emak menggigil kesejukkan selepas mandi, aku ketawa tengok mak aku kesejukkan. Sebenarnya aku pun tak tahan bila kena air, rasa sejuk tu tak macam selalu.

Kawan di office pun cakap sejuk, dia ingatkan demam. Bila berborak dengan aku baru dia sedar yg bukan hanya dia seorang yg rasa perubahan suhu tu. Kebetulan pula ada beberapa orang kawan di fb aku yg naik 'status' sejuk di negeri masing². Jadi, aku tidaklah terkejut sangat bila kesejukkan ditimpa air pili di rumah. Kesimpulannya, merata² negeri di Malaysia sekarang mengalami perubahan suhu sejuk. Biasa suhu panas.

Sumber: jabatan Meteorologi Malaysia

Tadi aku berbual dgn suami tersayang (eh..eh, awk sorang saja 'tersayang' suami?) dia cakap sekarang kat Sabah pun sejuk..dia masih bersweater di siang hari ni. Nak mandi pun tak tahan sejuk. Nampaknya Malaysia dah jadi seperti Tanah Tinggi macam Cameron Highland, Genting Highland, dan Kundasang Sabah? 

Dibawah aku kongsikan Video Salji yg melanda Utara Indonesia, perkara ini terjadi dibulan August 2013 yg lalu. Ini sesuatu yg luar biasa, dan tidak mustahil terjadi di mana². Kalau teman pembaca masih ingat aku pernah pos artikel Vietnam dan Mesir dilanda Salji hujung tahun lalu....ajaib kan.

Tapi aku ada terbaca, Indonesia ni bukan salji, tapi debu gunung berapi. Tak tahu kesahihannya. Vietnam, Laos, China, dan Mesir tu memang betul² salji............itu bukan debu gunung berapi ya.

No comments: