March 31, 2014

Benci - Dilema Suami Sombong

Kisah dibawah adalah luahan seorang isteri tentang sikap sombong suaminya di facebook KRT pada tahun 2012. Aku hanya copy-paste untuk tatapan pembaca dan diri aku sendiri. Bolehlah kita ambil kisah ini sebagai pengajaran buat diri kita. Bahasa dan ejaan tidak di ubah. Kesimpulan dari kisah ni, dptlah aku rumuskan ramai pasangan yg menderita akibat sikap atau perbuatan pasangan mereka. Aku doakan semoga isteri ini tabah dn dikurniakan keluarga yg sakinah....* Ramai yg komen di fb, dan simpati malah mengalami nasib yg sama.

_____________________

Salam,saya telah berkahwin setahun lebih. Makin lama saya makin benci dgn sikap suami. Suami seorg yg bertanggungjawb,tetapi perangai sombong dia hanya tuhan je yg tahu. Saya jd menyampah sgt2 dgn sikapnya yg smbong tu.

Suami sangat tak menghormati kedua ibu bapa saya. Saya amat risau apabila ibu bpa sy menyampaikan hasrat utk berkunjung kerumah.bukan saya tidak suka,tetapi saya sangat tak sanggup melihat suami saya melayan ibu bpa saya mcm sampah! Agak teruk kan?tapi itulah hakikatnya.



Saya tak sgup melihat kehampaan diraut wajah ibu bpa saya tiap kali berkunjung kerumah kami. Suami akan buat muka masam,tidak bertegur,dn kdg2 terus masuk blik dn tido,sdangkan mertua nya datang. Sy pun tak tahu apa yg dia sgt2 xpuas hati dgn ibu bpa saya. Suami sy ni pulak jenis panas bran,memang xda peluang la nak berbincang.

Kecuali masa bgaduh saya akan brtanyakan hal ini,jwapan yg suami beri ialah keluarga sy seolah2 xsukakan dia.dn mulut mak ayh sy mcm babi. Buat pgetahuan semua,sepanjg dia menjadi suami sy,keluarga sy amatlah sentiasa menjaga pertuturan apabila brckp dgn nya utk menjaga hatinya.ibu bpa dia jauh di smenanjung,ibu bpa saya lah yg byk membantu jika kmi d dlm kesusahan.

Penah sekali tu dia bwa sy dn anak mengkut dia outstation,rumah xda org nak jaga sbb kami pelihara kucing.so yg byk menolong ialah ibu bpa sy,hari2 diorang datang membersihkan rumah dn membuang najis2 kcing kesayangan suami saya,tapi suami sy tak pernah mghargai.

layan ibu bpa saya mcm tunggul.kdg2 sy rasa mcm balaci dia aja. Sakit sangat hati saya ni dgn sikap dia,sudah la panas bran,suka ugut2 becerai bila bgaduh . Sepak trajang pun dah mula dah skrg ni,penah masa sarat mengandung dlu dia sanggup biarkan saya pulang jalan kaki,dgn. cuaca panas terik,nak bwa perut yg sarat ni lg,dah la jauh jarak klinik dri rumah,alasan dia sbb lambat sgt gliran saya dn dia nak berehat sebab nak kerja pulak.

Itu sudah la,masa sarat mgandung dh byk kali saya terjatuh gara2 dia,nsibla tak ada apa2. Dah sampai masa dh besalin pulak,suami cabut lari tgl sy oleh krna mak sy ckp muka anak sy iras2 muka sy sikit2.Tu pun dia nk amik hati smpai tak dtg jenguk,bpa ape mcm tu. 


Dlm pantang pun dh buat hal,xnak sy pantang lama2 kt umh mak,2mggu je.smpai tak dtg jenguk sy bhari2. Anak sakit pun xamik tahu. Rumah ibubpa sy ckup susahla sy nak blik,nk bermalam pun xbleh. Kalau blik kg dia kt smenanjung tu duduk smpai bebulan2 sy xkisah,sy lyn keluarga dia dgn baik,tp bla keluarga sy dia buat mcm ni.

Sy makin benci dgn suami sndri. Suami sy ni duda. Sy pnh mengadu kpd mertua sy,tapi suami sy ni xmakan nasihat. Belagak,tmbah2 dpt jwatan bru yg bgus skrg ni,lg la dia smbong. Apa hkum suami yg mengecewakan mertua nya?

sy hrap dia dpt trima blasan ats apa yg dia buat pd keluarga sy,sblum kawin bukan main hormat lg,suami pnh mgaku bhawa dia memang pandai blakon. Teruk kan?saya dh tak tahu smpai bila nk bsabar

No comments: