August 12, 2014

Bosan Hidup Miskin Isteri Lari Tinggalkan Suami

Macam-macam ragam manusia. Bagaimana kalau suami malas berkerja, atau berkerja tapi tidak bertanggungjawab? Duit dihabiskan, nafkah diabaikan. Ramai para isteri melalui situasi seperti yg aku sebutkan ini. Mereka tetap tabah dan bersabar. Pada pandangan aku, setidaknya pakcik dibawah ni masih bertanggungjawab sekalipun gajinya hanya RM10 sehari, sifat 'tanggungjawab' tetap terserlah pada dirinya. Buktinya, dia tetap menjaga dan menyekolahkan anak-anak tiri yg ditinggalkan bekas isterinya walaupun bukan darah-dagingnya.

 MANAYI (tengah) melawat rumah Rahmat (kiri), semalam.

Johor Bahru: Walaupun serba kekurangan, seorang lelaki lembam nekad menjaga dua anak tirinya dalam pondok usang di kawasan setinggan di Taman Sri Pandan di sini, sejak isterinya menghilangkan diri lima tahun lalu.

Bekerja sebagai tukang rumah dengan pendapatan kira-kira RM400 sebulan, Rahmat Mori, 54, memikul tanggungjawab membesar dan menyekolahkan anak tirinya, Mohd Mawi, 13, dan Siti Nuhaliza Abdullah, 10.

“Saya sudah tiga kali berkahwin, namun jodoh tidak panjang kerana isteri bosan hidup susah. Malah isteri ketiga yang juga seorang janda lari meninggalkan dua anaknya untuk saya jaga sejak lima tahun lalu,” katanya.

Rahmat bagaimanapun bersyukur kerana kedua-dua anak tirinya tidak mengeluh dengan kehidupan serba kekurangan.

“Saya bukan tidak sayang isteri, namun hanya mampu bekerja sebagai tukang rumah dan pendapatan tidak pernah melebihi RM400 sebulan. - myMetro

No comments: