November 07, 2017

5 Tanda Anda Berpasangan Dengan Seorang Psiko Emosi

Senang cakap lebih kurang macam gila atau mental lah. Gila pun mcm² gila kan. Ni salah satu daripadanya. Akak Milokaw copy-pasta dari fb Aliff Channel. Jom baca!

Gambar sekadar hiasan

Apabila hubungan berakhir, kita mula menganalisis apa yang berlaku dan mencari sebab sebenar pemisahan itu. Sememangnya ia sukar untuk memahami dengan segera sama ada ia hanya satu kebetulan atau perasaan emosi. Tapi jangan risau, kami ingin membantu anda mengenali orang yang bersikap mencurigakan ini.

Terdapat 5 jenis tingkah laku yang mencirikan seorang psycho emosi.

1. Mereka sentiasa menyalahkan anda jika terdapat kesulitan dalam hubungan. Ni salah awak la ni! Kan dah cakap jangan cakap dengan saya waktu tengah bekerja! Jangan fikir mereka bodoh dan tidak faham apa-apa. Sebaliknya, mereka tahu ini adalah kesalahan mereka, tetapi sifatnya semata-mata tidak membenarkan mereka mengakui kesilapan mereka. Mereka berusaha membuat anda berfikir bahawa apa sahaja yang buruk berlaku, semuanya salah anda!

2. Mereka sentiasa berbohong untuk membuat anda berasa teruk. Jangan nak makan lebih-lebih, awak tu dah gemuk! Baik awak start berdiet. Bercakap tentang kebohongan, ia memberi tumpuan kepada fakta bahawa seseorang akan berbohong bukan hanya pada beberapa topik global – mereka akan menipu dalam apa jua topik. Dari kedudukan ini, mereka benar-benar tidak peduli dengan perasaan anda, dan mereka tidak menyedari yang mereka sedang melukakan hati dan perasaan anda.

3. Mereka menyalahkan anda kerana tidak dapat mencapai sesuatu dalam hidup. Orang sebegini memang sah sakit jiwa. Mereka percaya semua orang di sekeliling mereka bersalah atas kegagalan mereka. Seperti yang disebutkan di atas, perasaan anda tidak penting kepada mereka. Mereka akan mengulangi perkara yang sama tidak kira untuk setahun ke atau sampai mereka ke kubur sekalipun: Ni sebab awaklah! Saya tidak dapat mencapai matlamat saya sendiri.

4. Mereka menindaskan maruah anda dengan segala cara. Eh! Mana awak letak selipar saya ni? Kenapa tak kemaskan bilik lagi ni? Awak ada masak tak makanan favourite saya? Kepada orang seperti ini, anda hanyalah seperti alat kawalan jauh yang berdebu. Mereka mendapati orang yang sempurna yang mempunyai perasaan hangat untuk mereka, dan mereka mengawal anda untuk memenuhi keperluan mereka yang kecil. Tidak ada perasaan sama sekali.

5. Mereka melarang anda berkomunikasi dengan orang lain. Sudah la tu…berapa lama lagi awak nak bercakap dengan kawan awak?! Saya ni hantu ke sampai awak tak nampak saya tengah duduk depan awak ni? Dengan mengehadkan komunikasi dengan dunia di sekeliling anda, mereka mengikat anda kepada mereka selama-lamanya dengan membuat anda merasa yakin hanya dapat hidup di dunia ini jika bersama mereka sahaja. Lebih baik menjauhkan diri dari orang-orang yang berkelakuan seperti ini kerana mereka boleh mengambil perkara yang paling berharga yang anda miliki: Hidup anda.

Sumber: Brightside

Haa.....ada tak ciri² ni pada pembaca? Kalau tak ada Akak Milokaw ucapkan Alhamdulillah, kalau ada cepat²lah muhasabah diri ya....masih belum terlambat untuk merawat masalah mental tersebut :)

No comments: